Pouhým 4 % firem se podaří díky úspěšnému agilnímu řízení dosáhnout rychlejšího uvedení nových produktů na trh, rychleji zavádět inovace, zlepšovat zákaznickou zkušenost a zvyšovat angažovanost zaměstnanců.
To je závěr průzkumu poradenské firmy McKinsey, který provedla dotazováním 2500 firem.
Toto zjištění je naprosto klíčovým faktorem neúspěchu. Když většinu své kariéry strávíte v tradiční hierarchicky uspořádané organizaci, vaše pracovní návyky budou funkční právě v tomto prostředí, ale pro agilní změnu budou smrtící.
Změna bude obtížná, protože transformace myšlení jednotlivce vyžaduje vnitřní změnu jeho hodnotového systému. Tedy nejen toho, co říká, ale i toho, čemu věří.
Představte si, že roky pracujete v prostředí, které podporuje:
Všechny výše zmíněné aspekty jsou v protikladu s agilní firemní kulturou, která je nezbytná pro adaptaci agility. Jak se říká: „Všichni jsme produktem svého prostředí.“
Avšak je nutno dodat, že tradiční hierarchický model organizace se vyvinul především kvůli dosažení stability ve známém prostředí, které bylo předvídatelné. Dlouho byl velmi efektivní a přinášel výsledky.
Pro určitý typ organizací může být efektivní i dnes, záleží na definované strategii a cílech, kterých chce organizace dosáhnout. Všechno je o vědomém řízení firemní kultury.
Pokud tedy plánujete agilní transformaci, musíte začít tím, že přenastavíte kompetence a způsob přemýšlení, díky nimž byli manažeři úspěšní v minulosti.
To znamená nebát se vstoupit do neznámého a vybudovat si „vnitřní agilitu“.
Eliminujte tradiční vnímání oddělených sil v organizaci.
Společný jmenovatel bariér změn se nazývá „averze ke ztrátě“, která říká, že lidé jsou více motivováni tím, že mohou něco ztratit, než že mohou něco získat. Je to o míře důvěry v to, že změna jim přinese něco lepšího, než mají doteď.
„K hlubokému odhodlání ke změně dochází tehdy, když nadšení z budoucnosti převáží nad strachem pociťovaným v přítomnosti.“
Leadership – vyhodnoťte připravenost vedoucích pracovníků, kteří mají stát na čele tribů, jejich připravenost na změnu a ochotu měnit své způsoby práce a myšlení. Následně podle toho vytvořte individuální rozvojové plány.
Prostředí – vyhodnoťte současný stav v oblastech: strategie, struktury, procesů, zaměstnanců a technologií – a zamyslete se, jak musíte změnit svůj přístup a způsob přemýšlení v těchto oblastech směrem k agilnímu modelu.
Jedná se o týmy „ředitelů“, kteří mají za úkol spolu zajistit úspěch agilní transformace. V rámci ATT manažeři zažívají nové způsoby práce, protože se podílejí na novém designu organizace, definují a formulují svá očekávání ohledně struktury organizačních jednotek a týmů.
Jednoduše spolu tvoří budoucnost organizace a snižují tak svou averzi ke ztrátě.
Tvořte platformy, kde se vedoucí pracovníci mohou od sebe navzájem učit, např. jak budovat důvěru se svými týmy, jak stanovit agilní metriky a OKR apod. Vzájemné sdílení je výborný způsob, jak se inspirovat navzájem. Přechod na agilitu může být pro manažery obtížný a prostor komunit jim může pomoci vidět jejich pozici novým způsobem, který bude pro organizaci přínosem.
Je důležité, aby vedoucí pracovníci pochopili nejen základy agilního přístupu a Scrumu, ale také to, jak se mohou změnit jejich hodnoty a chování tak, aby byl zajištěn úspěšný přechod k větší agilitě v organizaci.
Každá pozitivní změna začíná na individuální úrovni, ale uskuteční se pouze v prostředí, které inspiruje a nepřikazuje.