Adam Kolesa (Foodora): Češi mají pocit, že umí dělat věci lépe než ostatní

V dubnu se z Dáme jídlo stala Foodora. Mateřská firma sjednocuje brandy i firemní kulturu. Jak náročné je to pro českou Foodoru? Hostem ve studiu je Adam Kolesa, CEO české Foodory.

Přečtěte si celý podcast jako rozhovor:

(text byl přepsán a zkrácen pomocí ChatGPT)

Ivana Karhanová: Hostem ve studiu je Adam Kolesa, CEO české Foodory. Dobrý den.

Adam Kolesa: Dobrý den.

Ivana Karhanová: Co je Vaším primárním úkolem jako ředitele pro rok 2024?

Adam Kolesa: No, my jako Foodora v roce 2024 se teď skládáme dohromady a myslím, že to bude dál pokračovat. Chceme udržet naši pozici jedničky na trhu a dokonce ji navýšit. Takže naším cílem je zvýšit náš market share.

Ivana Karhanová: Takže když se někdo zeptá, jaký cíl máte od majitelů, je to zůstat jedničkou na trhu. Vy jste řízení firmy převzal v podstatě před rokem po Filipu Finglovi, s kterým jsme tady měli rozhovor, odhaduji tak rok a půl zpátky. Jaký je rozdíl mezi Vaší misí a tím, co měl za úkol Filip?

Adam Kolesa: Filip řídil firmu v době, kdy byla menší. Když se podíváte, jak firma vypadala před jeho působením, bylo to jen pár desítek lidí. Teď je nás pár stovek, máme asi šest tisíc partnerů a osm tisíc kurýrů. Jeho mise byla zaměřena na růst, na udržení tohoto růstu a na přechod na globální platformu a produkt. Moje mise je udržet naši pozici jedničky na trhu, zvláště vzhledem k rostoucí konkurenci, například v Praze. Kromě toho se soustředím na zlepšení kvality našich služeb, spuštění nových strategických projektů, jako jsou předplatné nebo naše Foodora markety, a na vybudování silného týmu, který bude schopen všechno toto řídit.

Ivana Karhanová: Co vůbec stálo za tím rozhodnutím udělat z Dáme jídlo Foodoru v únoru? Dáme jídlo na trhu fungovalo od roku 2012, odhaduji.

Adam Kolesa: Myslím, že Dáme jídlo bylo založeno v roce 2012, a v roce 2014 Tomáš Čupr prodal firmu Delivery Hero, ale brand Dáme jídlo se pořád držel a byl spojený s Tomášem Čuprem.

Ivana Karhanová: Brand Dáme jídlo byl tedy dlouho spojený s Tomášem Čuprem.

Adam Kolesa: Ano, a i předtím, než se dostal do vratek, si myslím, že hodně lidí si to s ním spojovalo. Ale rozhodnutí o změně bylo celkem jednoduché. Delivery Hero rostlo tak, že kupovalo firmy v jednotlivých zemích, místo aby zakládalo nové entity. V Evropě mělo najednou pět různých brandů, včetně Futury ve Skandinávii, Dáme jídlo v Česku, Fiat Panda na Slovensku a další. Nedává smysl držet několik brandů paralelně, protože to omezuje rozpočet na marketing a zbytečně se liší grafické a designové prvky produktů. Cílem bylo všechno spojit, zefektivnit a posílit brand.

Ivana Karhanová: Jak se s tím vyrovnávali zaměstnanci, když Dáme jídlo skončilo a najednou byli součástí Foodory?

Adam Kolesa: Proces změny byl celkem krátký, trval asi jen měsíc. Vše se odehrálo velmi rychle, někdy v lednu jsme to oznámili interně, v únoru se to začalo skládat a už v dubnu, v květnu, běželo Dáme jídlo a Foodora vedle sebe. Od června to byla už jen Foodora. Proces byl rychlý a lidé se s tím sžili velmi rychle. Firma je hodně dynamická a hodně lidí se tam mění, takže z těch, co tam byli dlouho, jich je minimum. Nový brand přinesl hodně energie. Dáme jídlo mělo svou historii, ale někdy i negativní. Myslím, že ten brand už odvedl, co mohl, a pro nás je práce s moderním brandem jako Foodora energizující.

Ivana Karhanová: Kromě převzetí brandu dochází i k centralizaci aktivit, zatím na úrovni operativy. Co to znamená pro firemní kulturu? Převzali jste tu, kterou mělo Dáme jídlo, nebo teď budujete tu, kterou má třeba Foodora ve Skandinávii?

Adam Kolesa: Budujeme novou evropskou kulturu, což je podle mě těžší než se smířit s novým brandem. S tím souvisí, že se více propojujeme v rámci Evropy. Historicky každá země dělala, co chtěla, protože měla vlastní produkt. Ale to už v dnešním byznysu nedává smysl, zvlášť když soutěžíme s globální konkurencí. Nemá smysl mít v každé zemi specialistu na cestování, cenu dopravy nebo strategii dopravy. Je efektivnější propojit se jako Evropa. Těžší částí je nastavit, jak pracovat s lidmi v Evropě na denní bázi, jak nastavit organizaci, aby se nestalo, že většina lidí reportuje a málokdo něco dělá.

Ivana Karhanová: Jakou roli v tom hrajete? Jak moc musíte nebo chcete dirigovat ze shora, aby to fungovalo?

Adam Kolesa: Cítím tam několik věcí. Jedna je přenést evropskou strategii k nám, jasně ji definovat a dát jí jasné cíle. Druhá je postavit silný tým, protože je to jiný profil lidí, když musíte fungovat s evropským vedením a mezinárodně. Hledáme lidi s dynamikou, chutí učit se a otevřeností novým věcem, spíše než velmi seniorní lidi. Snažím se také odstínit náš lokální tým od dotazů a věcí, aby měl čas na práci a zefektivnit nastavení mezi Evropou a námi.

Ivana Karhanová: Abyste neseděli pořád jenom na mezinárodních kolech.

Adam Kolesa: Přesně tak. To je jednoduché. Většinou máte centrum nebo head office, který potřebuje vykázat, že něco dělá. Je těžké pro ně být v operativě a koordinovat věci. Mají tendenci ptát se, nabalovat dotazy, dělat statusové schůzky apod., což nás neposouvá.

Ivana Karhanová: Co je z vašeho pohledu v této fázi pro Foodoru a pro váš tým nejtěžší?

Adam Kolesa: Hodně řešíme, jak nastavit procesy, aby nebylo příliš mnoho administrativy a zároveň abychom byli efektivní. Ale nejde jen o to. V Evropě máme lidi, kteří pracovali v našem asijském byznysu, který je v mnoha ohledech vepředu, nebo byli v Uberu či Amazonu. Jsou to velmi schopní lidé. Klíčové je, jak si brát od nich know-how a pracovat s nimi na vylepšení služby a produktu, aniž bychom se zasekli v administrativě. To je asi nejdůležitější věc teď.

Ivana Karhanová: V rozhovorech pro jiná média jste zmiňoval, že občas zvažujete, proč jste se pustil do takové aktivity. Neznám moc lidí, kteří by šli do přední linie.

Adam Kolesa: Jo, mám rád výzvy. Jako zákazník často používám náš produkt, takže jsem hodně zaměřený na produkt. Mám rád, když produkt funguje dobře, je jednoduchý a bez záseků. Být v přední linii znamená být blíže zákazníkovi. Jako platforma máme tři hlavní strany: zákazníka, kurýra a restaurace. Snažím se být blízko všem těmto stranám, abych viděl, jak služba funguje z každé perspektivy. Například s restauracemi. Některé mají s delivery vztah jako s nutným zlem, než aby jim to pomáhalo rozvíjet byznys. Vidím velký rozdíl mezi námi a například Blízkým východem nebo Asií, kde jsou restaurace v tomto progresivnější. Snažím se být co nejblíže všem částem byznysu, ať už zákazníkům nebo v přední linii, jak říkáte.

Ivana Karhanová: Co jste si z toho vzal zatím?

Adam Kolesa: Co se týče kurýra, byl jsem velmi pozitivně překvapený, jak jednoduše můžete začít rozvážet. Dostal jsem asi dvě minuty rychlého intro a pak jsem šel do toho. Aplikace je velmi intuitivní, ukazuje, kam jedete, co máte kde klikat, co říkat. Dokonce i v obchodních centrech máme popisky, jak se dostat na správné místo, což není vždy jednoduché. Byl jsem překvapený, že na elektrokole jsem byl výrazně rychlejší, než odhaduje systém, zvlášť na Žižkově. Ale jsou tam i kroky, které jsou zbytečné a mohly by být efektivnější. Z toho jsem si vzal, že na elektrokole dokážete být rychlejší, což je plus. Snažíme se dostat co nejvíce kol a skútrů do ulic, protože auta často stojí v zácpách. Ale v zimě, kdy je hodně sněhu, je to pro kurýry těžší. Viděl jsem, že některé restaurace stále mají nálepky Dáme jídlo, což jsou takové detaily.

Ivana Karhanová: A co se týká kontaktu se zákazníkem, bylo něco, co vás překvapilo?

Adam Kolesa: Překvapilo mě, jak hodně cizinců používá naši platformu. Jezdil jsem v centru Prahy a asi 30 procent zákazníků byli cizinci, ať už expati nebo turisté v hotelích nebo Airbnb. Překvapilo mě, že i cizinci, kteří přijedou do hotelu na dovolenou, používají naši službu. Z toho jsme urychlili překlad aplikace, včetně popisků jídel. Kontakt se zákazníky je velmi variabilní, někdo chce, abyste jídlo jen položili před dveře, jiný si chce povídat. Je to hodně různé.

Ivana Karhanová: Ve vaší strategii se propagujete mnohem víc jako Delivery Hero. Oni jsou ze Skandinávie, že?

Adam Kolesa: Delivery Hero je německá firma. My, jako Foodora, jsme původně skandinávská značka, ale nyní jsme součástí německé firmy.

Ivana Karhanová: Ale přebíráte firemní kulturu Foodory, je to tak? To znamená tu skandinávskou.

Adam Kolesa: Ano, skandinávská kultura to hodně ovlivňuje.

Ivana Karhanová: Co pro vás znamená firemní kultura jako taková?

Adam Kolesa: To je zajímavé téma. Firemní kultura je v podstatě o tom, jak se lidé chovají každý den, a zvláště se to ukazuje v náročných situacích, jako jsou konflikty nebo když se nedaří byznysu. Ukazuje se, jestli lidé dokážou být jako jeden tým, jak se k sobě chovají, zda si pomáhají. To jsou klíčové aspekty firemní kultury.

Ivana Karhanová: Co při přijímání firemní kultury Foodory tady v Česku drhne, nebo s čím zápasíte?

Adam Kolesa: Myslím, že největší výzvou bylo nastavit mezinárodní spolupráci. Češi někdy mají pocit, že vědí věci lépe než ostatní, což může být překážkou. Další věcí je úroveň angličtiny, která není vždy na stoprocentní úrovni, na rozdíl od Skandinávie. Kulturně je skandinávská kultura více konsenzuální, zatímco německá je direktivnější. Myslím, že my jsme někde mezi. Máme také kolegy z Jižní Ameriky, kde je kultura velmi emocionální. To vše přináší zajímavé dynamiky.

Ivana Karhanová: Jak to český tým Foodory zvládá nebo se s tím vyrovnává?

Adam Kolesa: Je to hodně individuální. Někteří jsou zvyklí pracovat ve velkých organizacích, jiní jsou ve Foodoře dlouho. Je to pro ně nová zkušenost. Celkově to zvládáme dobře, ale je to proces. Každý má jiné zkušenosti a pracuje s různými lidmi v evropském týmu. Myslím, že to všechny posouvá vpřed a lidé si uvědomují hodnotu spolupráce a inspirace od ostatních.

Ivana Karhanová: Když jste zmínil ty různé aspekty jednotlivých kultur, znamená to, že třeba Jižní Amerika je mnohem víc otevřená a emočně založená, zatímco Němci nejsou takoví a Skandinávci se potřebují nejdřív se všemi shodnout. Musíte řešit ty kulturní rozdíly, někdy i na úrovni vedení?

Adam Kolesa: Ano, řešíme to na úrovni evropského vedení. Začali jsme to řešit před dvěma měsíci. Uvědomili jsme si, že musíme začít řešit ty rozdíly, očekávání a pocity lidí z různých zemí, kteří mají různé zkušenosti a očekávání. Je důležité si říct, co od sebe očekáváme a nastavit principy fungování. V Evropě, kde se schází lidé z různých zemí, je to jiné. V Česku to závisí více na konkrétním oddělení nebo člověku.

Ivana Karhanová: Má třeba na evropské úrovni Foodora nebo Delivery Hero zpracovanou nějakou strategii pro sbližování kultur nebo sjednocení firemní kultury?

Adam Kolesa: Myslíte konkrétně na sjednocení kultur?

Ivana Karhanová: Ano, na sjednocení firemní kultury.

Adam Kolesa: Strategii jako takovou moc nemáme, ta vzniká. Delivery Hero je technologická společnost a historicky bylo zaměření na růst a vylepšování služby. Kultura se v tomto typu firem často neřeší. Téma kultury vzešlo spíše zespodu, když lidé začali cítit potřebu to řešit.

Ivana Karhanová: Takže to může být buď moc velký punk, nebo naopak není dostatečně řízené?

Adam Kolesa: Ano, očekávání, jak spolu fungujeme, kdo co rozhoduje a kdo je za co zodpovědný, nebylo nastavené. To vedlo k neshodám a konfliktům, které se nikdy neřešily. Bylo očekáváno, že seniorní lidé si to vyjasní mezi sebou, ale v takové komplexnosti a velikosti to nefunguje.

Ivana Karhanová: Když byste se měl na ose mezi tradicí a inovací přiklonit k jedné z těch dvou hodnot, co by to bylo?

Adam Kolesa: Já osobně bych se přiklonil k inovaci. Bez inovací není růst a bez růstu se zastavíme. Celá naše společnost je na tom založená. Ale zároveň mám rád některé tradice, například v architektuře je dobré respektovat tradici.

Ivana Karhanová: Na ose mezi procesem a zákazníkem, kde se nacházíte?

Adam Kolesa: Dobrý proces dokáže zákazníkovi hodně zlepšit službu. Když máte mnoho zákazníků, nemůžete s každým jednotlivě komunikovat, takže musíte mít dobré procesy, aby služba fungovala efektivně. Jsem pro zákazníka, ale v určité velikosti to jde přes proces.

Ivana Karhanová: Na ose mezi formálností a neformálností?

Adam Kolesa: Neformálnost.

Ivana Karhanová: Jaký přístup podporujete v týmu? Soutěživost nebo týmovost?

Adam Kolesa: Myslím, že týmovost je důležitější. Beru firmu jako sportovní tým, kde je úspěch týmu především. Ale je dobré mít tým složený z lidí, kteří jsou soutěživí, ale chtějí, aby vyhrál tým, nejen oni sami.

Ivana Karhanová: Jak pracujete na ose práce a work-life balance, zvláště když máte rodinu a děti?

Adam Kolesa: To se mění v průběhu života. Na začátku kariéry je to hodně práce, pak přijdou období, kdy je potřeba zpomalit, a pak přijde rodina, kde je potřeba najít rovnováhu. Snažím se být efektivní v práci, ale zároveň trávit čas s rodinou. Je důležité být efektivní, když jste v práci, a využívat tým kolem sebe.

Ivana Karhanová: Co je váš recept na to, aby firma byla úspěšná?

Adam Kolesa: Já si myslím, že klíčem je mít skvělý tým. Je důležité mít kolem sebe lidi, kteří jsou experti ve svých oblastech a zároveň jsou soutěživí, chtějí spolu vyhrát. To je podle mě zásadní ingredience úspěchu.

Ivana Karhanová: Jak ale takové lidi na trhu najít a neplést se při jejich výběru?

Adam Kolesa: To závisí na fázi, ve které se firma nachází. Nyní máme štěstí, že jsme dostatečně velcí, abychom mohli přilákat a odměnit skvělé lidi. V minulosti, v menších firmách, to bylo více o vizi a budoucnosti. Při výběru dávám hodně na reference, kvalitní case studie a fit s hodnotami firmy.

Ivana Karhanová: Jaké jsou hodnoty Foodory?

Adam Kolesa: Máme asi 5 hlavních hodnot. Chceme být rychlí, týmoví, diverzitní, kreativní a efektivní ve využívání našich zdrojů. Charakterizuje nás hlavně rychlost a týmovost.

Ivana Karhanová: Co budou vaše první praktické úkoly v roce 2024?

Adam Kolesa: Na začátku roku je důležité vyhodnotit minulý rok, co jsme se naučili, co dávalo smysl a co ne. Nastavit si cíle a priority na další rok. Cíl je stejný, ale důležité je, jak toho dosáhneme. Chceme pokračovat v prioritách, které jsme si nastavili, a možná si nastavit vyšší ambice. To jsou věci, které děláme na přelomu roku s vedoucím týmem.

Ivana Karhanová: Máte už teď v hlavě představu, co Vás rok 2023 naučil ve Foodoře?

Adam Kolesa: Já si myslím, že nejdůležitější je nebát se. To se mi pořád potvrzuje. Nebát se dělat rozhodnutí rychleji, je to hlavně o rychlosti. Ať už jde o lidi nebo o změny, které chceme nastavit, občas možná zbytečně přemýšlíme nebo diskutujeme příliš ve skandinávském stylu.

Ivana Karhanová: I za cenu toho, že to rozhodnutí nebude tak dobré, jak by mohlo být, nebo že uděláte chybu?

Adam Kolesa: Líbí se mi přístup, kdy se zamyslíte, jestli je rozhodnutí vratné nebo ne. Pokud je vratné, nemá cenu moc čekat. Když vidíte, že to nefunguje, můžete to vrátit. Pokud není vratné, má cenu se více zamýšlet, ale málo rozhodnutí je nevratných. Tento přístup se snažím aplikovat.

Ivana Karhanová: Tak hodnotí svůj recept na úspěch Adam Kolesa, CEO Foodory. Díky za fajn rozhovor, že jste přišel do studia a někdy na viděnou.

Adam Kolesa: Děkuji.

Ivana Karhanová: A od mikrofonu se loučí Iva Karhanová.

Mohlo by vás dále zajímat...

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru


Jednou za 14 dní s Vámi budeme sdílet naše zkušenosti nejenom z oblasti Firemní kultury.