Střet s realitou mnozí absolventi po absolvování náborového procesu se všemi krásnými sliby a vizemi nepřežijí. Na straně korporací ale nacházíme stále velký prostor, jak odchodovost nováčků dramaticky snížit. Představíme vám tři oblasti, které jsou pro udržení absolventů a talentů naprosto klíčové.
Nejdříve vezměme fakta. V září 2021 jsme dokončili průzkum na Vysoké škole ekonomické v Praze. Zajímalo nás, v jaké firemní kultuře chtějí její studenti pracovat, v jaké se budou cítit dobře a nebudou po chvíli utíkat jinam.
Pokud dokážete zajistit kulturu, kterou tito studenti chtějí a očekávají, pak se jejich potřeby potkají s vašimi nároky, potřebami a také rozpočty. Neustálé hledání nových talentů totiž stojí firmy obrovské peníze, čas a úsilí.
Studenti chtějí pracovat ve firmách, které kladou důraz na týmovou práci. Preferují společnosti, které drží pohromadě loajalita a vzájemná důvěra. Také chtějí častěji pracovat ve firmách s inovativní (adhokratickou) firemní kulturou. Běžní zaměstnanci s vysokoškolským vzděláním naopak více preferují hierarchickou firemní kulturu.
Studenti oproti stávajícím zaměstnancům preferují ve vyšší míře styl řízení zaměřený na týmovou práci. Organizace má klást větší důraz na rozvoj lidských zdrojů, ale také na tvorbu nových produktů a vytváření nových výzev. Měřítkem úspěchu firmy je pro ně častěji fakt, že má jedinečné nebo nejnovější výrobky. Naopak v menší míře dávají studenti přednost stálosti a stabilitě, kontrole a strukturovanosti, ale také soutěživosti.
Při přednášce, která se uskutečnila v říjnu 2021 na Katedře strategie na Podnikohospodářské fakultě VŠE, si studenti pod pojem firemní kultura představují především hodnoty, atmosféru, vztahy a prostředí ve firmě.
Průzkum provedla agentura g82 se 1003 zaměstnanci v září 2020 a 123 studenty VŠ v září 2021.
Richard Hospodský, partner agentury g82, doplňuje: “Studenti chtějí v novém zaměstnání uspět hledáním nových cest, touží po lidském šéfovi a těší se na fungující tým, který je pro ně extrémně důležitý. Překládám si to tak, že se tam mají možnost socializovat a také se rychleji učit, navíc to z nich snímá individuální odpovědnost. Studenti také častěji chtějí klanového šéfa, to je takový spíš mentor nebo guru.”
Studenti podle Filipa Černého, partnera Kogi CON, netouží po výkonech, nechtějí být vidět. Podle něj je to důsledkem českého školství, které potlačuje dravost a chuť vítězit. České školství nevychovává talenty, po kterých tak touží české firmy. Talentovaní lidé totiž vyčnívají - ve škole i v práci.
Studenti se tak po škole dostávají do střetu s firemní kulturou velkých českých firem, ve kterých převládá hierarchická firemní kultura. “Mají energii, nápady. Firmy by měly absolventům zajistit dobrý mentoringový program a nechat je vyrůst. Místo toho je často ubijí tím, že je zavřou do škatulky, ze které nesmí vybočit, “ popisuje realitu pracovního trhu Černý.
“S dobrým mentorem tito lidé za rok neuvěřitelně vyrostou a firmě se zaplatí. Navíc jejich hodnota v čase bude růst.”
Filip Černý, partner Kogi CON
Pokud REALITA ČÍSLO 1 i REALITA ČÍSLO 2 odpovídá tomu, co prožíváte ve vaší firmě, máme řešení a metodické postupy, které mají za cíl odchodovost lidí ve firmě snížit.
O bližší informace k workshopům nebo komplexnější analýze firemní kultury požádejte Filipa Hurdu na emailu filip.hurda@kogi.cz.