Všichni zaměstnanci cítí, když dochází ke střetu kultur. Věci nefungují, jak mají, a všechno je stojí mnohem víc energie. Ale management nemá odvahu se tomu postavit čelem. Přitom stačí řídit firemní kulturu.
Podle průzkumů 65 % všech akvizic nedopadne podle původního záměru. Výsledný zisk, podíl na trhu nebo růst je nakonec horší, než jaký si obě firmy od celé transakce slibovaly.
A týká se to i těch největších firem a světových lídrů.
Mediálnímu konglomerátu Disney se povedla skvělá akvizice - koupil animační špičku Pixar.
Disney dostal díky akvizici přístup ke skvělým animačním technologiím Pixaru a přitom zcela ponechal jeho firemní kulturu. To ve výsledku stálo za obřím úspěchem dalších animovaných filmů.
Tato akvizice je ukázkovým příkladem střetu dvou zcela odlišných firemních kultur, které nakonec zapříčinily neúspěch celé transakce.
Zatímco Daimler-Benz byl řízen hierarchicky pomocí předpisů, metodik a manuálů, Chrysler měl plochou organizační strukturu a byl výrazně méně konzervativní.
Propojení Chrysleru s konglomerátem Daimler-Benz se nezdařilo a o deset let později Daimler prodal Chrysler se ztrátou 20 miliard dolarů.
Původně měly tyto dvě firmy vytvořit synergii. Avšak o pouhý rok později oznámily obří ztrátu. Co se stalo?
Nezdařila se integrace dvou odlišných firemních kultur. Zatímco Time Warner měl tradiční a konzervativní korporátní kulturu, AOL byla poměrně agresivní firma. Po chvíli se obě firmy začaly téměř nesnášet a zamýšlené synergie se nikdy neprojevily.
Tohle je jen pár světově známých příkladů, ale statisticky za špatnými výsledky nezdařených fúzí a akvizic stojí nejčastěji dva důvody:
Střet kultur obou firem způsobuje mezi zaměstnanci zklamání. To pak ústí ve ztrátu efektivity, pokles výkonnosti a zaměření se na interní problémy. To všechno ve chvíli, kdy je potřeba nově vzniklé entitě dát jasný směr, plán a orientovat se na výkon.
“Postakviziční integrace je nedílnou součástí úspěšného plánu pro nákup či prodej firmy. Je však mnohdy podceňovaná v oblasti firemní kultury a přeceňovaná v oblasti podnikových systémů a reportingu.
Lídři obou spojovaných firem musí vždy umět smysluplně interpretovat příběh, proč se akvizice děje.
Nechtějte z akvizice vytěžit 1+1=3, chtějte být silnější jednickou.”
Jakub Burda, Managing Director, Roklen Corporate Finance
Management obou firem tomu může ale předejít. Stačí udělat due diligence na firemní kultury obou firem a při realizaci fúze či akvizice novou firemní kulturu aktivně řídit. Due diligence je stejně jako v případě procesů a financí preventivním nástrojem, který umí předcházet zásadním zklamáním na obou stranách.
Cílem tohoto procesu je identifikovat silné a slabé stránky (a příležitosti a rizika) obou firemních kultur s ohledem na to, čeho má celá M&A transakce dosáhnout. V procesu fúzí a akvizic jde o velmi silný nástroj, který umí velmi významně zvýšit pravděpodobnost, že transakce bude úspěšná.
Due diligence firemní kultury:
To, jak obě firmy přistupují k integraci svých firemních kultur, je nejdůležitější a přitom nejvíce podceňovaným a přehlíženým procesem fúzí a akvizic. Spolu s ostatními due diligence aktivitami i due diligence firemní kultury dá do celé skládačky M&A důležitá data, která usnadní rozhodování, vyjednávání a později také integraci obou firem.
Fúze a akvizice bývají spojeny se změnou strategie jedné, případně obou firem. A lidé bývají vůči změnám zpravidla rezistentní. Proto due diligence firemní kultury pomůže vytvořit plán, jak změnou projít a firmu posílit.
Když větší firma pohltí menší a zadusí její firemní kulturu, dojde k poklesu výkonnosti. Klíčoví zaměstnanci i manažeři odejdou a menší firma zanikne. Zůstanou pouze produkty a neangažovaní a nemotivovaní zaměstnanci.
Filip Hurda, CEO Kogi CON
Integrace firemní kultury zpravidla selhává, protože:
Pokud před samotnou transakcí nikdo nevezme v potaz firemní kultury obou organizací, resp. jejich soulad či nesoulad, významná část transakcí nakonec stojí ve výsledku mnohem více. A to díky dalším nákladům nebo díky ztrátě klíčových zaměstnanců.
Pro odhalení potenciálních rizik je zásadní poznat normy chování a základní aspekty i pravidla fungování obou firem. Pomůže to stanovit plán, jak mají v budoucnu obě strany spolupracovat. Due diligence firemní kultury do celého procesu vnese potřebnou přehlednost a transparentnost.
Když fúze nebo akvizice nedopadne podle očekávání, téměř bez výjimky je na vině střet dvou zcela odlišných firemních kultur.
Filip Hurda, CEO Kogi CON
Celý proces trvá 2-3 měsíce.
1) Provedeme „Culture check”
2) Zpracujeme „gap analýzu”
3) Zpracujeme implementační plán integrace firemních kultur
Pro více informací nebo provedení due diligence firemní kultury napište na mail: filip.hurda@kogi.cz.